Logopedia


Terapia logopedyczna 27.04.2020


 

Doskonalimy wymowę głoski SZ

 

Witam serdecznie,

Proszę o zapoznanie się z przygotowanymi materiałami dotyczącymi głosek:

SZ, Ż, CZ, DŻ

Jak powstają głoski SZ, Ż, CZ, DŻ

Ćwiczenia logopedyczne

 

Wykorzystane materiały:

Materiał wyrazowo- obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek sz, ż, cz, dż  wydawnictwo impuls

poszukiwacze blok logopedyczny głoska sz

https://pl.pinterest.com/pin/302726406204787867/

 

Materiał opracowały:

Aleksandra Wrażeń-logopeda

Adrianna Oparowska-Maniak -logopeda


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


 

STYMULACJA ROZWOJU MOWY U NIEMOWLĘCIA W PIGUŁCE

(OD 10 DO 12 MIESIĄCA ŻYCIA DZIECKA)

 

Witam, zapraszam na materiał dotyczący stymulacji rozwoju mowy u maluszków.

 

Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy u niemowląt

 

Do wykorzystania również dla Państwa obrazki kontrastowe do stymulacji wzrokowej

obrazek 1

obrazek 2

obrazek 3

obrazek 4

 

Materiał przygotowała: mgr Monika Krawczyk /Logopeda/


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


Terapia logopedyczna 20.04.2020


Witam serdecznie,

Proszę o zapoznanie się z materiałami terapeutycznymi:

 

Ćwiczenia logopedyczne

 

Materiał opracowała : mgr Aleksandra Wrażeń /Logopeda/  

 

Masażyki

Rozszerzanie diety

 

Materiał opracowała : mgr Monika Krawczyk /Logopeda/  


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


Terapia logopedyczna 06.04.2020

 


Witam serdecznie,

poniżej znajdują się materiały terapuetyczne w formacie pdf:

  1. PRZYKAZANIA DLA RODZICÓW DZIECI Z NEOFOBIĄ WYBIÓRCZOŚCIĄ POKARMOWĄ
  2. STYMULACJA ROZWOJU MOWY U NIEMOWLĄT OD 1 DO 9 MIESIĄCA ŻYCIA

Zachęcam do zapoznania się.

 

Materiał opracowała Monika Krawczyk /neurologopeda/

 


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


II ĆWICZENIA JEZYKA Z UŻYCIEM GŁOSU

 

  • Da/de/di/do/du
  • Ta/te/Ti/to/tu
  • AT/et/it/ot/ut
  • Ra/Re/ri/ro/Ru
  • Ar/Or/ur/er/Ir
  • Wa/we/wi/wo/wu
  • Wymawiamy szybko głoski : lllllllll
  • Wymawiamy szybko td,td,td,td

 

III. ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

 

/ćwiczenia wykonujemy przed lustrem./

 

  • Ziewanie – obserwujemy w lustrze jak unosi się i opada podniebienie miękkie
  • Głęboko wdychamy powietrze nosem i wydychamy ustami, ważne jest, aby usta były cały czas szeroko otwarte
  • Wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami. Skrzydełka nosa zaciskamy palcami.
  • Buzia otwarta, język na dole, naśladujemy gęganie gąski
  • Buzia otwarta, język na dole – chuchamy
  • Przez rurkę wciągamy głęboko powietrze, tak, aby wata lub styropian przyssał się do rurki, przytrzymujemy i przenosimy na drugą stronę.
  • „Gulgotanie”- płukanie gardła ciepłą wodą.
  • Wymawianie głoski „k” przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie głoski „g” przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie głoski „n” przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie dźwięku „nk” przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie głoski „h” przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie dźwięku „uh” przy szeroko otwartych ustach.
  • Wymawianie połączeń „ga,ge,go,gu,gę,gą” , „ka,ke,ko,ku, kę,ką”.
  • Kasłanie z wysuniętym na zewnątrz językiem.
  • Głębokie oddychanie nosem – wdech nosem i wydech nosem (wszystko przy otwartych ustach).

 

IV ĆWICZENIA WARG

 

/ćwiczenia wykonujemy przed lustrem./
 

  • Górną wargą zaciskamy dolną, dolną kładziemy na górną.
  • Górnymi zębami zaciskamy wargę dolną i mocno wypychamy powietrze.
  • Wysuwamy wargi jak przy głosce „u” i rozchylamy jak przy głosce „e” .ćwiczenia wykonujemy naprzemiennie.
  • Łączymy wargi płasko i rozciągamy jak przy głosce „i”
  • Lekko wysuwamy wargi do przodu i robimy ruch okrężny, najpierw w jedną stronę później w drugą.
  • Górną wargą zasłaniamy górne zęby, dolną wargą dolne zęby, buzię zamykamy.
  • Lekko wysuwamy wargi do przodu i przez zamknięte wargi wypychamy powietrze. Parskamy, następnie cmokamy.
  • Ściągamy wargi jak do głoski „u” i cmokamy, robimy całuski.
  • Ściągamy wargi jak do głoski „u” , robimy ryjek i podciągamy górną wargę do nosa.
  • Ściągamy wargi jak do głoski „u” w ryjek i wciągamy policzki do wewnątrz  buzi.
  • Podobnie ściągamy wargi w ryjek, wciągamy policzki i do tego cmokamy.
  • Robimy z warg dziobek ptaka.
  • Spróbuj utrzymać prosto samymi wargami słomkę, lizak, rurkę.
  • Spróbuj parskać ustami.
  • Rozciągaj usta jak do dźwięku „e” , a  następnie ustaw w kółeczko jak do dźwięku „u”
  • Rozciągaj wargi jak do dźwięku „i”
  • Wyciskać powietrze przez zaciśnięte wargi tak, aby powstał dźwięk „p”.
  • Ssać najpierw górną wargę, a następnie dolną.
  • Podciągaj wargę górną do nosa.
  • Ugniatać wargi od środka ku bokom.
  • Granie palcami na warg.
  • Udajemy policję : au, au, au, au.
  • Naśladujemy pogotowie eo, eo, eo, eo.
  • Naśladujemy straż pożarną ea, ea, ea, ea.

 

V ĆWICZENIA POLICZKÓW

 

  • Nabieramy powietrze, zamykamy usta – przesuwamy powietrze z jednego policzka do drugiego
  • Nabieramy powietrze, wypychamy policzki po czym gwałtownie wypuszczamy powietrze
  • Nabieramy powietrze, wypychamy policzki po czym powolutku wypuszczamy powietrze
  • Wypychamy policzki językiem
  • Ale mamy chudą buzię (wciągamy policzki do środka)
  • Rybce brakuje powietrza ( przy zaciśniętych zębach maksymalni otwieramy wargi)
  • Dmuchamy na talerzyk zrobiony z dolnej wargi

 

ĆWICZENIA ŻUCHWY

 

  • Płynnie i spokojnie otwieramy i zamykamy żuchwę, trzymając palec wskazujący na brodzie
  • Swobodnie, miękko wypowiadamy da,da,da,da
  • Wykonujemy szybkie, rytmiczne, drobne ruchy żuchwy wymawiając cicho papapappa
  • Wyobraź sobie że żujesz gumę przy zamkniętych ustach, a ona staje się coraz większa
  • Otwórz usta jak najszerzej
  • Pokaż, jak ziewasz rano?
  • Pokaż , jak ziewasz wieczorem?
  • Spróbuj poruszać żuchwą w prawo i w lewo, najpierw przy otwartych ustach, a potem przy zamkniętych.


Materiał opracowały : mgr Adrianna Oparowska- Maniak,

                                   mgr Aleksandra Wrażeń

                                   /Logopedzi/  


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


 

Terapia logopedyczna 30.03.2020


DROGIE DZIECI

Już tak długo Was nie widziałyśmy. Jak się macie? Mamy nadzieję, że dobrze.
Tak dużo się z nami nauczyliście, więc teraz trochę przypomnienia i utrwalenia. Wykonujcie ćwiczenia sami, z rodzicami z rodzeństwem. Każde z wybranych przez Was ćwiczeń powtórzcie kilka razy.

DRODZY RODZICE

Ćwiczenia oddechowe wydłużają fazę oddechową (mówimy na wdechu), regulują pracę przepony, pogłębiają oddech i pozwalają nim dowolnie gospodarować. Łatwo nadać im formę zabawy - bawcie się więc drodzy Rodzice ze swoimi pociechami.

I. ĆWICZENIA ODDECHOWE:

      Zabawy ze świecą :

  • dmuchamy leciutko, aby płomień drgał, ale nie zgasł,

  • dmuchamy tak, aby drgał rytmicznie i nie gasł,

  • staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości,

  • zdmuchujemy z dużą siłą z bliska,

  • zdmuchujemy kilka świeczek równocześnie,

Zabawy z wykorzystaniem różnych przedmiotów

  • dmuchanie na papierowe zabawki,

  • dmuchanie np. waty w określonym kierunku (np. do braki),

  • gra na harmonijce ustnej, flecie itp.,

  • dmuchanie nosem (najpierw zatkać jedną dziurkę, potem drugą),

  • przyssanie przez słomkę kawałka papieru i przeniesienie go na inne miejsce,

  • zdmuchiwanie przez rurkę papieru z gładkiej powierzchni stolika, potem z powierzchni chropowatej

  • rozdmuchiwanie kaszy, ryżu, soli,

  • przyciąganie rurką różnych przedmiotów (papierki, gąbka, wata, piłeczki pingpongowe), wydmuchiwanie ich( kto dalej, kto wyżej, kto szybciej, kto trafi do celu?),

  • dmuchanie na wiatraczek,

  • dmuchanie ustami na piórka, piłeczkę pingpongową, waciki, kawałki papieru,

  • dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów,

  • dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek osa,

  • dmuchanie na przemian nosem i ustami na waciki, gąbkę, piórka,

  • wydmuchiwanie w powietrze waty, piórek, kokardki


Zabawy z rurką i wodą:

  • rób bańki w wodzie,

  • dmuchaj przez rurkę na wodę

  • dmuchaj tak, żeby woda się „gotowała”

  • dmuchaj przez rurkę na zmianę : długo, krótko, jak najdłużej,

Inne

  • odtajanie zamarzniętej szyby

  • powtarzanie wyrazów, zdań szeptem

  • recytowanie szeptem wierszyków,

  • gwizdanie na jedym tonie, liczenie na jednym wydechu

Oddech i relaksacja

Wdech z jednoczesnym szybkim uniesieniem rąk do boku, a wydech z powolnym przesuwaniem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania. Dłonie na karku, przy wdechu przesuwamy łokcie silnie do tyłu, przy wdechu łokcie powoli wracają do przodu aż się zetkną Bajeczki do zabaw oddechowych;

Naśladowanie odgłosów

  • nasze lalki śpią, ciiiiiiii….

  • jesienne liście szeleszczą szszszszsz, wiatr szumi raz głośniej, raz ciszej : ssszszszsz..............

  • chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuuu, chuuuu.........

  • z balonika ucieka powietrze: sssssss…...............

  • dmuchamy na gorącą herbatę : fffffffff……

  • gonią nas gęsi, syczą sssss..sssss....., są coraz bliżej, syczą głośniej, uciekamy , gęsi syczą ciszej,

  • kosimy trawę : wdech i ....... ciach, wydech i .............ciach…

  • rąbiemy drewno: trach........ trach...........

  • naśladujemy śmiech różnych osób, jak się śmieje: pan ho-ho-ho......pani ha-ha-ha...........dziecko hi-hi-hi..........staruszek he-he-he.........

II. ĆWICZENIE JĘZYKA

Ważne dla tej grupy ćwiczeń jest to, aby buzia była szeroko otwarta, wargi , zęby i szczęka nie biorą udziału w ćwiczeniach. Poprawność wykonanego ćwiczenia kontrolujemyw lustrze. Polecenia dla najmłodszych w nawiasach /............./

  • otwieramy szeroko buzię(wargi są zupełnie suche, język ich nie dotyka) i wysuwamy raz ostry język raz szeroki /pokaż język, tak, jak czasem gdy jestes niegrzeczny/

  • język wąski kierujemy w kąciki ust raz w jedną strone raz w drugą

  • buzia szeroko otwarta unosimy szeroki język do górnych zębów, z języka tworzymy miseczkę

  • czubek języka dotyka dolnych zębów, otwieramy i zamykamy buzie, język w tej samej pozycji

  • czubek języka przesuwa się po wewnętrznej stronie zębów, język jak miotełka wymiata wszystko co jest niepotrzebne

  • czubkiem języka liczymy najpierw górne, potem dolne zęby - robimy to precyzyjnie nie pomijamy żadnego zęba /myjemy jezykiem jak szczoteczką górne i dolne ząbki/

  • buzia szeroko otwarta, masujemy językiem podniebienie

  • buzia szeroko otwarta, język wyciagnięty wykonuje ruchy jak przy lizaniu lizaka, loda, talerza /jak kotek pije mleczko? - lizanie miodu, kisielu z talerzyka/

  • wyciągamy czubek języka w kierunku nosa i brody

  • wypychamy językiem policzki raz z jednej raz z drugiej strony

  • oblizujemy wargi raz w jedną raz w drugą stronę /pokaż, jak kotek oblizuje się po wypiciu mleczka/

  • zwiajamy język w rulon i dmuchamy

  • buzia otwarta język wyciągnięty, kreci kółka raz szybciej raz wolniej

  • ćwicz koniec języka: powtarzaj dźwięk „la” bez żadnego ruchu szczęki w następującym rytmie; laaa, la, la, laaa, la, la, laaa, la, la laaa,,

  • ćwicz grzbiet języka: powtarzaj "ga" lub "ka" kaaa, ka,ka,ka..............ga,ga,ga,ga....................

  • ćwicz środek języka: powtarzaj jaaa, ja, ja, jaaa, ja, ja, jaaa..

Opracowanie: mgr Adrianna Oparowska-Maniak, mgr Aleksandra Wrażeń


 

ODWRAŻLIWIANIE SFERY ORALNEJ

  • OPUKIWANIE, OKLEPYWANIE I PODSZCZYPYWANIE PODBRÓDKA, BRODY, POLICZKÓW I WARG (OPUSZKAMI, ŁYŻECZKĄ - CIEPŁA/ZIMNA, PAŁECZKĄ).

  • MASAŻ WARG ZA POMOCĄ SUCHEGO I MOKREGO PATYCZKA DO USZU (LEKKO I MOCNO).

  • MASAŻ WARG ZA POMOCĄ KOSTKI LODU (KRÓTKI MASAŻ).

  • MASAŻ JĘZYKA, POLICZKÓW, DZIĄSEŁ ZA POMOCĄ NAKŁADKI NA PALEC (DOSTĘPNE W APTECE) LUB PALCEM OWINIĘTYM W GAZĘ. GAZĘ MOCZYMY W PRZEGOTOWANEJ WODZIE LUB SOKU.

  • MALOWANIE UST, POLICZKÓW MONTE, JOGURTEM, BUDYNIEM, MASŁEM ORZECHOWYM, NUTELLĄ, DŻEMEM.

ZMYSŁ DOTYKU - DŁONIE

  • ZABAWA PIASKIEM KINETYCZNYM, CIASTOLINĄ. DO NINIEJSZYCH MAS DODAJEMY SUROWY MAKARON, RYŻ, KASZE, GROCH.

  • ZABAWA RÓŻNYMI FAKTURAMI (MYJKI, GĄBKI Z KUCHNI/ŁAZIENKI).

  • ZABAWA UGOTOWANYM MAKARONEM

  • ZABAWY Z SUBSTANCJAMI. SUBSTANCJE DAJEMY NA TACĘ/TALERZ/BLAT STOŁU I RYSUJEMY W NICH PALCEM/ PALCAMI/DŁOŃMI. RYSUJEMY DŁOŃMI KOŁA DO ŚRODKA W KIERUNKU DO BRZUCHA. W NINIEJSZYM ĆWICZENIU MOŻEMY WYKORZYSTAĆ: SMAŻONE JABŁKA, KASZKĘ BANANOWĄ, POLEWĘ CZEKOLADOWĄ, JOGURT, SEREK HOMOGENIZOWANY, DANONKI, BITĄ ŚMIETANĘ, MONTE, KISIEL, BUDYŃ CZEKOLADOWY, WANILIOWY, GALARETKĘ, DŻEM, MOŻEMY MIESZAĆ KETCHUP Z MAJONEZEM ITP.

  • ROBIENIE PALCAMI DZIUREK W ZAGNIECIONYM CIEŚCIE NA PIEROGI, A W KOŃCU UGNIATANIE CIASTA.

Powyższe ćwiczenia dziecko wykonuje z większą lub mniejszą pomocą rodzica.

 

ROZWIJANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ U NIEMOWLĄT OD 3 DO 12 MIESIĄCA ŻYCIA

3 miesiąc życia

  • mówienie do dziecka melodyjnym głosem,

  • powtarzanie samogłosek: A, U, I, O, E, Y. Wypowiadając samogłoski przeciągamy je. Zwracamy uwagę na układ ust. Mówimy raz nisko, a raz wysoko, cicho, głośno,

  • dzwonienie dzwonkiem, grzechotanie grzechotką raz z jednej, raz z drugiej strony (tak aby dziecko nie widziało rodzica, ani przedmiotu),

  • powtarzanie dźwięków wypowiadanych przez dziecko.

  • wypowiadanie przez dorosłego sylab: agy, agu, aga. Przedłużamy samogłoski.

4 miesiąc życia

  • podawanie dziecku do ręki różnych grzechotek,

  • rodzic demonstruje dźwięki za pomocą różnych przedmiotów (dzwonek, dwa klocki, papier, folia, itp.)

  • powtarzanie dźwięków wypowiadanych przez dziecko,

  • wypowiadanie przez dorosłego sylab: agy, agu, aga, ma - ma - ma, ba - ba - ba, ama, aba. Mówimy powoli i wyraźnie. Zwracamy uwagę na układ ust.

5 miesiąc życia

  • pokazywanie dziecku, jakie dźwięki wydaje woda podczas kąpieli,

  • podczas noszenia, dorosły pokazuje różne obiekty w pokoju, nazywa je, mówi jakie wydają dźwięki,

  • zaznajamianie dziecko z dźwiękami pochodzącymi z kuchni, łazienki, podwórka (brum, bu, fe, fu, hau-hau, bum-bum, miau itp.)

  • powtarzanie dźwięków wypowiadanych przez dziecko,

  • wypowiadanie przez dorosłego sylab: agy, agu, aga, ma - ma - ma, ba - ba - ba, ama, aba. Mówimy powoli i wyraźnie. Zwracamy uwagę na układ ust.

6 i 7 miesiąc życia

  • układanie na stoliku różnych przedmiotów (drewniana i metalowa łyżeczka, kubek, talerzyk) i zachęcanie dziecka do manipulowania nimi. Demonstrujemy dźwięki.

  • uczenie mieszania łyżeczką w pustym kubeczku,

  • uczenie stukania dwoma klockami (stuk-stuk),

  • wrzucanie przedmiotów do pojemnika (bach, bam),

  • wypowiadanie przez dorosłego sylab: ma - ma - ma, ba - ba - ba, ama, aba, da - da - da, ta - ta - ta, ada. Mówimy powoli i wyraźnie. Zwracamy uwagę na układ ust.

8 i 9 miesiąc życia

  • zabawy w "kosi-kosi", "sroczka",

  • ukrywanie zabawki pod pudełkiem, kocykiem lub chustką. Rodzic zadaje pytanie: "Gdzie piłka?" Zabawa "jest, nie ma".

10 i 11 miesiąc życia

  • słuchanie i poruszanie się w rytm muzyki,

  • słuchanie i rozpoznawanie odgłosów zwierząt, pojazdów, przedmiotów,

  • zadawanie pytań: Gdzie miau?, Gdzie mama?, Gdzie baba?, Gdzie bum - bum? itp.

  • pokazywanie dziecku obrazków w książeczkach,

  • uczenie wskazywania na polecenie.

12 miesiąc życia

  • Rozumienie poleceń:

- Daj: auto, lalę, misia, am

- Gdzie: miś, ko - ko

- Daj lali am, pić,

- Wrzuć,

- Chodź.

  • Pierwsze słowa dziecka: mama, tata, baba, dada, am, nie, da, bam, auto, lala, nana, odgłosy podstawowych zwierząt.

 

Materiał opracowała Monika Krawczyk /neurologopeda/

 


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


 

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Mielcu
Ul. Wojsławska 278, 39-300 Mielec, tel/fax: 17 583 74 17; 17 586 35 22; 17 583 97 16
NIP: 817-18-84-895, Regon: 180694388, KRS: 0000232950
PKO BP SA Oddział w Mielcu 23 1020 4913 0000 9102 0052 9420