Logopedia

 

 


Terapia logopedyczna 30.03.2020


DROGIE DZIECI

Już tak długo Was nie widziałyśmy. Jak się macie? Mamy nadzieję, że dobrze.
Tak dużo się z nami nauczyliście, więc teraz trochę przypomnienia i utrwalenia. Wykonujcie ćwiczenia sami, z rodzicami z rodzeństwem. Każde z wybranych przez Was ćwiczeń powtórzcie kilka razy.

DRODZY RODZICE

Ćwiczenia oddechowe wydłużają fazę oddechową (mówimy na wdechu), regulują pracę przepony, pogłębiają oddech i pozwalają nim dowolnie gospodarować. Łatwo nadać im formę zabawy - bawcie się więc drodzy Rodzice ze swoimi pociechami.

I. ĆWICZENIA ODDECHOWE :

       Zabawy ze świecą :

  • dmuchamy leciutko, aby płomień drgał, ale nie zgasł,
  • dmuchamy tak, aby drgał rytmicznie i nie gasł,
  • staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości,
  • zdmuchujemy z dużą siłą z bliska,
  • zdmuchujemy kilka świeczek równocześnie,

Zabawy z wykorzystaniem różnych przedmiotów

  • dmuchanie na papierowe zabawki,
  • dmuchanie np. waty w określonym kierunku (np. do braki),
  • gra na harmonijce ustnej, flecie itp.,
  • dmuchanie nosem (najpierw zatkać jedną dziurkę, potem drugą),
  • przyssanie przez słomkę kawałka papieru i przeniesienie go na inne miejsce,
  • zdmuchiwanie przez rurkę papieru z gładkiej powierzchni stolika, potem z powierzchni chropowatej
  • rozdmuchiwanie kaszy, ryżu, soli,
  • przyciąganie rurką różnych przedmiotów (papierki, gąbka, wata, piłeczki pingpongowe), wydmuchiwanie ich( kto dalej, kto wyżej, kto szybciej, kto trafi do celu?),
  • dmuchanie na wiatraczek,
  • dmuchanie ustami na piórka, piłeczkę pingpongową, waciki, kawałki papieru,
  • dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów,
  • dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek osa,
  • dmuchanie na przemian nosem i ustami na waciki, gąbkę, piórka,
  • wydmuchiwanie w powietrze waty, piórek, kokardki


Zabawy z rurką i wodą:

  • rób bańki w wodzie,
  • dmuchaj przez rurkę na wodę
  • dmuchaj tak, żeby woda się „gotowała”
  • dmuchaj przez rurkę na zmianę : długo, krótko, jak najdłużej,

Inne

  • odtajanie zamarzniętej szyby
  • powtarzanie wyrazów, zdań szeptem
  • recytowanie szeptem wierszyków,
  • gwizdanie na jedym tonie, liczenie na jednym wydechu

Oddech i relaksacja

Wdech z jednoczesnym szybkim uniesieniem rąk do boku, a wydech z powolnym przesuwaniem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania. Dłonie na karku, przy wdechu przesuwamy łokcie silnie do tyłu, przy wdechu łokcie powoli wracają do przodu aż się zetkną Bajeczki do zabaw oddechowych;

Naśladowanie odgłosów

  • nasze lalki śpią, ciiiiiiii….
  • jesienne liście szeleszczą szszszszsz, wiatr szumi raz głośniej, raz ciszej : ssszszszsz..............
  • chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuuu, chuuuu.........
  • z balonika ucieka powietrze: sssssss…...............
  • dmuchamy na gorącą herbatę : fffffffff……
  • gonią nas gęsi, syczą sssss..sssss....., są coraz bliżej, syczą głośniej, uciekamy , gęsi syczą ciszej,
  • kosimy trawę : wdech i ....... ciach, wydech i .............ciach…
  • rąbiemy drewno: trach........ trach...........
  • naśladujemy śmiech różnych osób, jak się śmieje: pan ho-ho-ho......pani ha-ha-ha...........dziecko hi-hi-hi..........staruszek he-he-he.........

II. ĆWICZENIA JĘZYKA

Ważne dla tej grupy ćwiczeń jest to, aby buzia była szeroko otwarta, wargi , zęby i szczęka nie biorą udziału w ćwiczeniach. Poprawność wykonanego ćwiczenia kontrolujemyw lustrze. Polecenia dla najmłodszych w nawiasach /............./

  • otwieramy szeroko buzię(wargi są zupełnie suche, język ich nie dotyka) i wysuwamy raz ostry język raz szeroki /pokaż język, tak, jak czasem gdy jestes niegrzeczny/

  • język wąski kierujemy w kąciki ust raz w jedną strone raz w drugą

  • buzia szeroko otwarta unosimy szeroki język do górnych zębów, z języka tworzymy miseczkę

  • czubek języka dotyka dolnych zębów, otwieramy i zamykamy buzie, język w tej samej pozycji

  • czubek języka przesuwa się po wewnętrznej stronie zębów, język jak miotełka wymiata wszystko co jest niepotrzebne

  • czubkiem języka liczymy najpierw górne, potem dolne zęby - robimy to precyzyjnie nie pomijamy żadnego zęba /myjemy jezykiem jak szczoteczką górne i dolne ząbki/

  • buzia szeroko otwarta, masujemy językiem podniebienie

  • buzia szeroko otwarta, język wyciagnięty wykonuje ruchy jak przy lizaniu lizaka, loda, talerza /jak kotek pije mleczko? - lizanie miodu, kisielu z talerzyka/

  • wyciągamy czubek języka w kierunku nosa i brody

  • wypychamy językiem policzki raz z jednej raz z drugiej strony

  • oblizujemy wargi raz w jedną raz w drugą stronę /pokaż, jak kotek oblizuje się po wypiciu mleczka/

  • zwiajamy język w rulon i dmuchamy

  • buzia otwarta język wyciągnięty, kreci kółka raz szybciej raz wolniej

  • ćwicz koniec języka: powtarzaj dźwięk „la” bez żadnego ruchu szczęki w następującym rytmie; laaa, la, la, laaa, la, la, laaa, la, la laaa,,

  • ćwicz grzbiet języka: powtarzaj "ga" lub "ka" kaaa, ka,ka,ka..............ga,ga,ga,ga....................

  • ćwicz środek języka: powtarzaj jaaa, ja, ja, jaaa, ja, ja, jaaa..


Opracowanie: mgr Adrianna Oparowska-Maniak, mgr Aleksandra Wrażeń

 


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


 

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Mielcu
Ul. Wojsławska 278, 39-300 Mielec, tel/fax: 17 583 74 17; 17 586 35 22; 17 583 97 16
NIP: 817-18-84-895, Regon: 180694388, KRS: 0000232950
PKO BP SA Oddział w Mielcu 23 1020 4913 0000 9102 0052 9420