Pedagog


Terapia pedagogiczna 27.03.2020 r.


 

Przykłady zabaw dla dzieci w wieku 0- 12 miesięcy:

https://dziecisawazne.pl/zabawy-z-dzieckiem-w-wieku-0-12-miesiecy-jak-stymulowac-rozwoj-dziecka/

 

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą dla dzieci 1- 3 lata:

 

  • nawlekanie koralików na sznurek/kabel, można zastąpić je makaronem penne, pociętą rurką;

  • przewracanie kartek w książeczce;

  • otwieranie i zamykanie różnych pudełek;

  • wkładanie mniejszych kubków/ pojemników do większych;

  • rysowanie: kropki, kreski;

  • budowanie z klocków;

 

Przepisy na domowe masy plastyczne dla dzieci 3- 7 letnich:

 

Ciastolina:

 

  • Kubek mąki bezglutenowej (mąka ziemniaczana/ryżowa/kukurydziana w proporcji 1:1 ze skrobią kukurydzianą)

  • Pół kubka soli

  • 1 łyżka oleju roślinnego

  • 1 łyżka proszku do pieczenia

  • Pół kubka wody

  • Barwnik spożywczy

  • Aromat

Wszystkie składniki zmieszać i zagotować na małym ogniu aż zacznie gęstnieć

 

Piasek zawsze mokry:

 

  • 6 szklanek mąki

  • 1 szklanka oleju

W misce dokładnie łączymy łączymy składniki. Powstaje sypka wilgotna substancja, przypominająca drobny piasek, z której można robić babki.

 

Masa solna:

 

  • 200 g. mąki

  • 200 g. soli

  • 125 ml wody

Sól i mąkę zmieszaj. Dodawaj stopniowo wodę, cały czas mioeszając, aby masa była jednolita i gładka, ale niezbyt rzadka

 

Pisakowa masa plastyczna:

 

  • 2 szklanki mąki kartoflowej

  • 2 szklanki czystego, przesianego piasku

  • 1 szklanka wody

Piasek mieszamy z wodą, podgrzewamy, a następnie dodajemy mąkę i mieszamy aż do powstania jednolitej masy. Zdejmujemy z ognia i pozostawiamy do przestudzenia

 

Jadalna masa plastyczna:

 

  • Szklanka kleiku ryżowego

  • Szklanka skrobi lub mąki kukurydzianej

  • Pół szklanki wody

  • 3 łyżki oleju

  • Barwniki spożywcze- nie są konieczne

 

Ćwiczenia słuchowe- poziom prelingwalny- rozwoju percepcji słuchowej

 

  • Zabawa z bębenkiem lub grzechotką- gdy słychać dźwięk rodzic wskazuje na ucho, gdy jest cicho rodzic rozkłada ręce i mówi „nie ma”

  • Reakcja na dźwięk oczekiwany: dziecko wrzuca piłkę do pudełka po usłyszeniu sygnału/ dziecko słyszy muzykę rusza się/ nie słyszy pokazuje „nie ma”

  • Lokalizowanie źródła dźwięku- dziecko szuka włączonego/ schowanego budzika

 

Ćwiczenia słuchowe- poziom językowy wstępny

 

  • Zabawa w rozróżnianie który głos jest cichy, a który głośny; która melodia jest krótka ( włączamy muzykę na chwilkę), a która długa (włączamy muzykę dłużej); tempa- dziecko różnicuje która muzyka jest szybka, a która wolna;

  • Zabawa w naśladowanie zwierząt, terapeuta wydaje odgłos zwierzątka, dziecko stara się rozpoznać i naśladować to zwierzę

 

Ćwiczenia słuchowe- poziom komunikacyjny

 

  • Rodzic stawia pytania dziecku odnoszące się do najbliższego otoczenia: gdzie buty? Gdzie lampa? Kto to?

  • Rodzic ogląda z dzieckiem zdjęcia, nazywanie członków rodziny

  • Rodzic zadaje zagadki dziecku dotyczące przedmiotów które dziecko zna

 

Ćwiczenia słuchowe- poziom kompetencji językowej

 

  • Zabawy w wyodrębnianie głosek z wyrazów

  • Zabawa w skojarzenia „Mama powie słowa dwa, a następnie dodam ja”- szukamy na zmianę skojarzeń

 

Niniejszy materiał opracowała Gabriela Kolis

Pedagog

 


             

Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą*                                                

 


 

 

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Mielcu
Ul. Wojsławska 278, 39-300 Mielec, tel/fax: 17 583 74 17; 17 586 35 22; 17 583 97 16
NIP: 817-18-84-895, Regon: 180694388, KRS: 0000232950
PKO BP SA Oddział w Mielcu 23 1020 4913 0000 9102 0052 9420