Terapeuta zajęciowy


30.04.2020


 

 

GRAFOMOTORYKA - OD STABILIZACJI CENTRALNEJ DO CHWYTU TRÓJPALCOWEGO

 

 

           Centralna kontrola ciała jest podstawą innych kluczowych umiejętności. Żeby utrzymać równowagę, rozwijać koordynację, siedzieć prosto na krześle, kontrolować chwyt narzędzia kreślarskiego,  pisać i wycinać, potrzebne są silne mięśnie centrum ciała. U dziecka najpierw pojawiają się ruchy głowy, potem ruchy rąk zmierzające do chwytania obiektów i manipulowania nimi. Gdy te umiejętności zostaną osiągnięte powstają ruchy zmierzające do utrzymania ciała w korzystnej pozycji i przemieszczania go w przestrzeni. Rozwój chwytania odbywa się w kierunku proksymodystalnym - od centrum ku obwodowi ciała - co oznacza, że nabywamy najpierw kontrolę rąk, następnie dłoni, a na końcu palców. Opanowywanie czynności motorycznych podlega wspomnianym etapom rozwojowym.

         Początkowo dziecko osiąga umiejętności z zakresu motoryki dużej, kształtuje czynności samoobsługowe, wraz z którymi doskonali się sprawność motoryki małej. Ostatnim etapem jest opanowanie chwytu pisarskiego oraz umiejętności grafomotorycznych. Wniosek jest taki, że jeżeli dziecko przykładowo nie ma pozycji stabilnej, trudno jest mu sprawnie sięgnąć po zabawkę, zdjąć buty. Gdy zsuwa się z krzesełka, podpiera łokciem,  trudno mu jest rysować, a jego uwaga koncentruje się na szukaniu podporu, ,,ratowaniu się”. Zadaniem specjalisty jest zauważenie problemu dziecka, wyrównanie deficytów poprzez dostosowane odpowiednich ćwiczeń, pozycji, narzędzi. Dziecko nie wie, że ćwiczy ponieważ zadania jakie wykonuje przebiegają w formie atrakcyjnych zabaw zarówno ruchowych,  manualnych i grafomotorycznych.

 

            Zasadą przed rozpoczęciem ćwiczeń z dzieckiem jest wiedza czy nie ma przeciwwskazań medycznych do ich realizacji, zadbanie o bezpieczeństwo dziecka, a także asekuracja w wybranych ćwiczeniach. Ważna jest także odpowiednia motywacja do działań i odpowiednia atmosfera przyjazna dziecku.

 

            W przypadku dzieci mających tendencje do wkładania przedmiotów do buzi takich jak; zatyczki do pisaków, makarony, groch, drobne korale, guziki, żetony należy zachować ostrożność! Zaleca się  przy zakupie długopisów zorientować się czy zatyczka ma otwór.

 

Ćwiczenia grafomotoryka

 

 

Niniejszy materiał opracowała mgr Pszeniczna Agnieszka

Pedagog specjalny - terapeuta zajęciowy, Terapeuta ręki dzieci i młodzieży

 


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


23.04.2020


 

Bajkoterapia

          Dziecko od najmłodszych lat jest wrażliwe na wszystkie formy sztuki. Bajkoterapia jest jedną z wielu metod dostarczających wiedzy oraz pozytywnych wzorców zachowania, sprawia, że dziecko poznaje różne sposoby myślenia jak i działania, dzięki czemu potrafi stawiać czoła problemom. Zapraszam do zapoznania się z przygotowanym materiałem.

 

Bajkoterapia

 

Zastosowano tekst  K. Klimowicz i P. Klimowicz ,,Liberki"

https://bajki-zasypianki.pl/bajki-pomagajki/

https://rodzicdozycia.blogspot.com/2011/12/bajki-ktore-lecza.html

https://bajkonik.blogspot.com/2013/12/bajka-o-bobrze.html

 

Niniejszy materiał opracowała mgr Pszeniczna Agnieszka

Pedagog specjalny - terapeuta zajęciowy, Terapeuta ręki dzieci i młodzieży


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


 


16.04.2020


Zachęcamy do zapoznania się z propozycjami ćwiczeń z dziećmi:

 

Terapia ręki

 

Niniejszy materiał opracowała mgr Pszeniczna Agnieszka

Pedagog specjalny - terapeuta zajęciowy, Terapeuta ręki dzieci i młodzieży

 


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


09.04.2020


Zachęcamy do zapoznania się z nowymi propozycjami zabaw z dziećmi:

 

Propozycje zabaw

 

Niniejszy materiał opracowała mgr Pszeniczna Agnieszka

Pedagog specjalny - terapeuta zajęciowy, Terapeuta ręki dzieci i młodzieży

 


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą


02.04.2020


Propozycje zabaw przeznaczonych dla dzieci od 3 do 5 lat

 

Zabawoterapia

 

Zabawa ,,Kręgle”

 

  • Zestaw dużych, łatwych do ustawienia kręgli świetnie nadaje się do zabawy polegającej na robieniu czegoś na zmianę i/lub na sygnał. Ustaw w szeregu cztery lub pięć kręgli i zaśpiewaj:

 

Cztery małe kręgle stoją grzecznie w rzędzie,

Cztery małe kręgle stoją grzecznie w rzędzie,

Jeśli jeden pójdzie spać(zbierz jeden z kręgli),

Trzy już tylko będą stać.

Trzy małe kręgle… itd.

 

  • Kręgle przydają się też do innych zabaw z liczbami. Na każdym z trzech dużych arkuszy papieru napisz po jednej cyfrze od jednego do trzech i poproś dziecko, żeby ustawiło na nich odpowiednią liczbę kręgli. W nagrodę może je potem wszystkie przewrócić.

 

Elementy muzykoterapii

 

Zabawa ,,Mały kompozytor”

 

  • cymbałki i klocki, to zestaw potrzebny do przeprowadzenia działań twórczych, podnoszących koncentrację i uwagę słuchową. Dobrze gdy dysponujesz zestawem klocków kolorowych. Dowolnie układasz wraz z dzieckiem klocki w rzędzie w kierunku od lewej strony do prawej. Dziecko podejmuje wystukiwanie na klawiszach instrumentu melodie wedle powyższego algorytmu sugerując się kolorem klocków. Zestawienie klocków można zmieniać dowolnie
    i cieszyć się z efektów własnej twórczości dostrzegając różnorodność kompozycji. Można również dozować tempo, rytm wydając polecenia szybko, wolno, stop. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza u dzieci z cechami nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi. Można również wystukiwać z dzieckiem melodie naprzemiennie, ucząc go oczekiwania
    na własną kolej.

Zabawa ,,Co słyszysz?”

 

  • Dzwonki, szumiące jajka (kinderjajka z ryżem), cymbałki, bębenek lub dostępne instrumenty rozkładasz przed dzieckiem w rządku, siadasz naprzeciwko. Utrwalasz nazwy instrumentów upewniając się jednocześnie, czy dziecko zapamiętało nazwy. Ważne aby palcem wskazać
    na instrument, zaprezentować dźwięk, zapytać ,,Co to za instrument?”. Jeżeli dziecko nie zna instrumentu zamień na inny, taki jaki zna. Dziecko przysłania oczy dłońmi na polecenie, zapamiętuje kolejno prezentowane przez dorosłego najpierw 2, potem jeżeli dobrze mu idzie 3,4 instrumenty. Po odsłuchaniu na polecenie zasłyszanych instrumentów odsłania oczy
    i próbuje odtworzyć dźwięki w zasłyszanej kolejności. Dzieci bardzo lubią zamianę
    z dorosłym, zwłaszcza gdy widzą, że i dorosły się myli. Należy w tej zabawie przynajmniej raz pokazać, że dorosły też może się mylić i jak prawidłowo na to reaguje mówiąc
    np.,, O pudło! ”. Zwykle wszyscy się wtedy śmieją. Zabawa odpręża, ćwiczy uwagę słuchową, koncentrację, uczy przestrzegania prostych reguł społecznych, wzmacnia poczucie sprawstwa i własnej wartości.

Arteterapia

 

 

Zabawa ,,Kreatywne kosteczki”

 

Kolorowa plastelina jest inspiracją co do formy jej wykorzystywania. Rozwija umiejętności manualne, ale i rozbudza proces twórczy. 

Podziel plastelinę na równe części, najlepiej równe małe kulki o średnicy ok. 1-1,5 cm przeciwstawiając palec wskazujący i kciuk obu rąk wykonaj kosteczki z których można układać na kartce mandale, mozaiki, prace przestrzenne, kolorowe wieże, sekwencje. 

Dla młodszych dzieci zalecam wariant z toczeniem kulek i wciskaniem ich kciukiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawa ,,Tańczące linie”

 

               Arkusz papieru, kolorowe pisaki, zestaw melodii CD


Wraz z pojawieniem się muzyki dziecko rozpoczyna kreskowanie, kropkowanie,

rysowanie serpentyn, esów floresów, linii ciągłej, w zależności od tego jak słyszy

utwór. Może zmieniać kolor pisaków wraz z melodią. 

Ważne żeby dziecko poświęciło działaniu trochę czasu.

Po zakończeniu pracy chwalimy za wysiłek - nie za wynik. 

Zachęcamy dziecko do uruchomienia wyobraźni, wraz z nim odkrywamy

,,O motylek tu jest!”, ,,O pająk, popatrz!”

Dzieci bardzo cieszą się, gdy dorosły widzi tyle na obrazku,

same zaczynają poszukiwanie co to one nie narysowały.

Można nazwać pracę i powiesić w znaczącym miejscu co będzie dużym wyróżnieniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Terapia ręki

 

Zabawa ,,Pląsy z wstążką”

  • ołówek, wstążka o wymiarze ok.1m, kartka, klej i ulubiony utwór muzyczny to doskonały sposób na doskonalenie ruchów dużych i małych rąk. Do końcówki ołówka przywiązujesz taśmę i w rytm muzyki proponujesz dziecku rysowanie okręgów, serpentyn na podłodze
    i w powietrzu. Możesz wydawać komendy; góra, dół, prawo, lewo, by doskonalić kierunki przestrzenne. Zabawę można wykonać przed lustrem, aby dziecko obserwowało dynamikę ruchu. W ,,nagrodę” odwiązuje samodzielnie wstążkę i dowolnie przykleja ją na kartce w kształcie serpentyny lub linii. A może uda się z niej ułożyć łódź, węża? Wyobraźnia dziecka
    jest nieodkryta.

 

Zabawa ,,Zgadnij co to?”

  • do worka lub torby wrzucamy wcześniej zgromadzone zabawki, przybory użytkowe, drobiazgi wcześniej zaprezentowane dziecku. Przy pomocy zmysłu dotyku dziecko określa, kształt, konsystencję, wielkość przedmiotu, zapamiętany kolor i nazywa co trzyma w ręce. Zdobywa żetony np. skarpetki, które potem w ,,nagrodę” łączy w pary i odnosi na wskazane miejsce. Należy zwrócić tu szczególnie uwagę na element nagradzania, bo które to dziecko nie przyjmie nagrody?! Zabawa wyrabia nawyki samoobsługowe, usprawnia pamięć i koncentracje.

 

Pantomima

 

Zabawa ,,Wyraź to ruchem”

  • Zabawa wskazana jako środek do wyrażania spontanicznie własnych emocji i przekazywania ważnych i niekiedy trudnych komunikatów z wykorzystaniem mimiki i gestów. Wydajesz polecenie:

 

,, Chodzimy jak…..” proponujesz dziecku, aby starało się wiernie naśladować odczytywane zachowania. Polecenia; -,,Chodźmy …”

- jak radośni ludzie

- jak smutni ludzie

- z otwartym parasolem

- po gorącym piasku;

- jakbyśmy dźwigali ciężkie walizki

- jakbyśmy byli z psem na spacerze

 

,, Podaję Ci……”

- chomika

- zimny sopel lodu

- plecak pełen kamieni

- szklankę z napełnioną po brzeg wodą

- kłębek puszystej wełny

- ostry nóż

 

Zabawa dostarczy okazji do podjęcia tematu np. Jak należy traktować zwierzęta? Dlaczego ludzie się cieszą lub płaczą? Należy pamiętać, że zwykle mówiąc o ludziach, dziecko mówi o sobie. Tak samo jest gdy poprosisz o narysowanie rodziny lwów. Zwykle dziecko rysuje swoją rodzinę. Ale to już temat na inną zabawę.

 

Niniejszy materiał opracowała mgr Pszeniczna Agnieszka

Pedagog specjalny - terapeuta zajęciowy

Terapeuta ręki dzieci i młodzieży

Zdjęcia: własne


Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą*            


26.03.2020


Poniższe zabawy przeznaczone dla małych dzieci najlepiej powyżej 3 lat pod nadzorem opiekuna.

 

PRZEPISY NA MASY PLASTYCZNE

 

Farby do malowania palcami

1 szklanka zimnej wody, 2,5 litra wrzątku , 1 szklanka płatków mydlanych, 1 szklanka mąki ziemniaczanej, ½ szklanki talku, farby w proszku albo barwniki spożywcze

 

Rozpuścić mąkę ziemniaczaną w zimnej wodzie i mieszając powoli dolewać wrzątek. Dodać płatki mydlane i talk a na samym końcu farby lub barwniki. Zostawić do ostygnięcia.

 

Elastyczne ciasto solne do lepienia

1 szklanka mąki, ½ szklanki wody, jedna łyżka oleju kuchennego, 1 szklanka soli kuchennej, 1 łyżka proszku do pieczenia lub sody

 

Wymieszać mąkę, wodę, sól i proszek do pieczenia w lekko podgrzewanym garnku. Po ostygnięciu dodać olej i ugnieść na desce posypanej mąką. Ciasto można przechowywać na dłużej w szczelnie zamkniętych pojemnikach w lodówce. Ciasto można podzielić na porcje i zabarwić barwnikami spożywczymi lub farbami w proszku. Można też dodać do ciasta parę kropel akceptowanego przez dziecko olejku eterycznego.

 

Masa solna do lepienia a potem wypiekania

1 szklanka mąki, ½ szklanki soli kuchennej, ¼ szklanki mąki ziemniaczanej, ok. ½ - 2/3 szklanki zimnej wody

 

Wymieszać mąkę, sól i mąkę ziemniaczaną i dodawać stopniowo zimnej wody. Zagnieść ciasto o konsystencji miękkiej plasteliny. Do masy można dodać parę kropel barwnika spożywczego. Figurki z ciasta solnego można pomalować farbami plakatowymi lub wodnymi po wyschnięciu.

 

 

Masa piaskowa

1 szklanka wody, 1 szklanka mąki ziemniaczanej, 2 szklanki czystego i przesianego piasku, barwniki spożywcze lub farby w proszku

 

Podgrzać w garnku wodę z piaskiem, dodać mąkę ziemniaczaną i mieszać do uzyskania jednolitej masy. Po ostudzeniu zabarwić  barwnikami spożywczymi lub farbami.

 

 

Płyn na bańki mydlane

225 ml płynu do mycia naczyń, 3l wody, 1 łyżka gliceryny

 

Wszystkie składniki dobrze wymieszać. Płyn jest gotowy, kiedy przestanie się pienić

 

Masy i farby dobrze jest przygotowywać wspólnie z dziećmi, co stanie się źródłem dodatkowych bodźców dotykowych i proprioceptywnych  oraz dobrym ćwiczeniem manualnym (współpraca dwóch rąk i koordynacja wzrokowo -  ruchowa). Dla dostarczenia różnorodnych doznań dotykowych do masy solnej lub farb do malowania rękoma można dodać materiały o ziarnistej lub szorstkiej fakturze; piasek, wiórki, trociny, drobną kaszkę, itp.

 

Ciecz nienewtonowska

Miska, ½ szklanki wody, ½ szklanki mąki ziemniaczanej, opcjonalnie barwnik spożywczy

 

Wszystkie składniki mieszamy, przelewamy między palcami, po zaprzestaniu masa zastyga.

 

 

Ruchome piaski

Uderzajcie pięścią w masę wylaną w misce. Jaki efekt? Powierzchnia stała się twarda i nie przepuszcza do środka Waszej pieści? W takim razie spróbujcie położyć dłoń na powierzchni masy. Czy to ruchome piaski? To samo możecie powtórzyć używając plastikowej zabawki np. Spidermana czy innego odważnego bohatera – skaczcie nim po cieczy, a potem postawcie go na chwile w misce.

 

Odbijamy piłeczkę

Spróbujcie wrzucić do miski niedużą piłkę, najlepiej kauczukową. Odbija się? Czy to nie dziwne? Miłej Zabawy.

 

Niniejszy materiał opracowała mgr Agnieszka Pszeniczna

Pedagog specjalny - terapeuta zajęciowy

Terapeuta ręki dzieci i młodzieży


             

Jeśli potrzebujesz konsultacji zadzwoń pod numer 785 918 837 i umów się na teleporadę ze specjalistą*                                                

 


 

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Mielcu
Ul. Wojsławska 278, 39-300 Mielec, tel/fax: 17 583 74 17; 17 586 35 22; 17 583 97 16
NIP: 817-18-84-895, Regon: 180694388, KRS: 0000232950
PKO BP SA Oddział w Mielcu 23 1020 4913 0000 9102 0052 9420